پیش ثبت نام معارفه مهارت‌های تسهیلگری

تسهیلگر کیست؟ مهارت‌های او چیست؟

شده تا به حال جلسه‌ای برگزار کرده باشید برای اینکه افراد نظرات یا انتقادهایشان را درباره موضوعی بیان کنند، اما کسی چندان صحبتی نکرده باشد؟ خواسته باشید آدم‌ها و دغدغه‌هایشان را بشنوید، اما این اتفاق نیفتاده باشد؟ ولی همان افراد خارج از جلسه و در سازمان حرف‌ها و انتقادهایشان را مطرح کنند؟

این تجربه را داشته‌اید که با تعدادی از همکاران جلسه‌ای برگزار کنید تا در بینشان هم‌سویی و شفافیت ایجاد شود، اما بیشتر زمان جلسه به حرف‌های اضافه گذشته باشد و بدون اینکه کسی متوجه شود، جلسه به سمت دیگری برود؟ تا حالا احساس کرده‌اید که در اغلب جلسات سازمانی، تنها وقت همه گرفته می‌شود و جلسات خروجی چندان مشخصی ندارند؟

مسئله این است که برای برگزاری باکیفیت یک جلسه، نشست، دورهمی یا …، حرکت در یک مسیر مشخص و رسیدن به یک خروجی شفاف، باید در جایگاه دبیر یا برگزار کننده آن مجموعه‌ای از مهارت‌ها را به کار بست. مهارت‌هایی از جنس طراحی نشست، تعامل با دیگران و تسلط بر خویشتن. فرقی نمی‌کند که موضوع مورد بحث چه‌قدر تخصصی یا عمومی است، برای داشتن جلسه‌ای منسجم، روان و کارآمد در جایگاه برگزار کننده آن، باید در زمینه تسهیلگری هم مهارت کسب کنید.

تسهیلگری دنیای تعاملات کارآمد است. دنیایی است از ابراز، درک متقابل، شنیدن بی‌قضاوت و ارتباط دوطرفه. تسهیلگر بستری امن ایجاد می‌کند تا افراد فرصت ابراز ایده‌ها، افکار، نظرات، دانش و نگرش‌شان را داشته باشند. ازین طریق کمک می‌کند تا افراد در گروه‌ها با هم راحت‌تر گفتگو کنند و از آن‌ها حمایت می‌کند تا خروجی گفتگوهایشان به حل یک تعارض یا خلق یک تصمیم منجر شود.

تسهیلگر بستری امن ایجاد می‌کند تا افراد فرصت ابراز ایده‌ها، افکار، نظرات، دانش و نگرش‌شان را داشته باشند. ازین طریق کمک می‌کند تا افراد در تیم‌ها با هم راحت‌تر گفتگو کنند و از آن‌ها حمایت می‌کند تا خروجی گفتگوهایشان به حل یک تعارض یا خلق یک تصمیم منجر شود. تسهیلگر تعاملات بین افراد را کارآمد می‌کند و فضایی می‌سازد تا افراد در تعامل با هم، احساس نیرومندی کنند.

یک تسهیلگر مهارت‌های متنوعی در تعامل با خود و دیگران دارد، اما اصلی‌ترین مهارتش تسهیلگر بودن است. نوع بودن یک تسهیلگر است که کمکش می‌کند در لحظه با راهبری خویشتن، تعامل سازنده‌ای با دیگری برقرار کند و از او حمایت کند تا چیزی را که واقعا می‌خواهد ببیند و در مسیر رسیدن به آن قدم بردارد.

تسهیلگر در یک گروه – چه تیمی از یک سازمان، چه جمعی از یک خانواده – کارآمدی (Efficiency)، همکاری (Collaboration) و هم‌افزایی (Synergy) خلق می‌کند. به هر فرد کمک می‌کند نقش خودش را در گروه بهتر درک کند و از او حمایت می‌کند تا در راستای آن بهتر عمل کند. تسهیلگر افراد را به مشارکت کامل، درک متقابل و سهیم شدن در وظایف تشویق می‌کند و آنها را به سوی ایجاد روابطی کارآمد و دوطرفه هدایت می‌کند.

تسهیلگر راهنمای یک فرآیند است. کسی است که فرآیند را آسان‌تر و راحت‌تر می‌کند. نتیجه، حاصل‌جمع کار خود فرد یا گروه است، اما این تسهیلگر است که از فرد یا گروه حمایت می‌کند تا به نتایجی برسند که پیش از این نمی‌رسیده‌اند. او است که کمکشان می‌کند تا از تمام توانایی خود بهره بگیرند و با نیرومندی به سوی هدفشان حرکت کنند.

چگونه در معارفه شرکت کنیم؟

از لینک انتهای صفحه می‌توانید به صورت رایگان در معارفه پیش ثبت نام نمایید.ما زمان معارفه را به شما اطلاع خواهیم داد.

در صورت وجود هر گونه سوال درباره ثبت نام می‌توانید به شماره 09016959094 در واتس اپ پیغام دهید.

اطلاعات دوره

ثبت نام رایگان در معارفه

ثبت‌نام کنید
این دوره هیچ بخشی ندارد

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank blank blank +7 ثبت نام شده
enemad-logo